Sunday, October 16, 2016

ဓမၼပဒအေဖာ္မြန္ ၁၉

ဓမၼပဒအေဖာ္မြန္ - ၁၉
ျမတ္ဗုဒၶ၏ ဓမၼပဒ
၁၉။ ဓမၼ႒ဝဂၢ၊ တရားရိွျခင္း

အမွန္တရားဘက္မွာ ရပ္တည္ရဲသူ
( ဓ - ၂၅၆၊ ၂၅၇ )
အဆံုးအျဖတ္ေပးရမယ့္ အမႈကိစၥကို
အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္
အႏိုင္အထက္မုသားေျပာဆိုၿပီး ဆံုးျဖတ္ရင္
တရားတဲ့ဘက္မွာ ရပ္တည္သူမဟုတ္။
(တရားသူၾကီးမဟုတ္)
ပညာရိွဟာ
ဟုတ္မွန္တဲ့အေၾကာင္း၊
မဟုတ္မွန္တဲ့အေၾကာင္း ႏွစ္ပါးလံုးကို
(စူးစမ္းဆင္ျခင္ၿပီး) ဆံုးျဖတ္ေျပာဆိုပါတယ္။

မခၽြတ္မယြင္း ဟုတ္မွန္တဲ့အတိုင္း
သူတစ္ပါးေတြကို
တရားနဲ႕အညီ (ျဖစ္ေစ)ေရာက္ေစသူ
တရားကိုေစာင့္ေရွာက္တဲ့ ထက္ျမက္တဲ့ပညာရိွကို
တရားမွာတည္သူ တရားသူၾကီးလို႕ ေခၚဆိုသင့္ပါတယ္။

ေဘးမျဖစ္ေစသူ
( ဓ - ၂၅၈ )
စကားအမ်ားၾကီး ေဟာေျပာရံုနဲ႕ ပညာရိွမျဖစ္ပါဘူး။
ေဘးမရိွ (ၿငိမ္းေအးသူ)၊
ရန္မရိွ (အမ်က္ေဒါသကင္းစင္သူ)၊
ေဘးအႏၱရာယ္ျဖစ္ေအာင္မလုပ္သူကိုပဲ
ပညာရိွလို႕ ဆိုသင့္ပါတယ္။

တရားေဆာင္သူ
( ဓ - ၂၅၉ )
တရားအမ်ားၾကီး ေဟာေျပာရံုနဲ႕
တရားေဆာင္သူ မဟုတ္ပါဘူး။
တရားနည္းနည္းပဲ နာၾကားရေပမယ့္
သစၥာေလးပါး ျမတ္တရားကို မဂ္ဉာဏ္နဲ႕ သိျမင္လို႕
တရားကို မေမ့ေလ်ာ့သူဟာ
တရားေဆာင္သူအစစ္ပါပဲ။

ေခါင္းျဖဴေနၿပီ၊ စိတ္မျဖဴေသးဘူးလား
( ဓ - ၂၆၀ )
ေခါင္းေဖြးေဖြးျဖဴရံုနဲ႕
သိကၡာဂုဏ္ဝါၾကီးျမတ္သူ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။
အသက္အရြယ္ၾကီးရင့္ၿပီး အခ်ီးအႏွီးအိုမင္းသူ လို႕ပဲ
ဆိုႏုိင္ပါတယ္။

သိကၡာဂုဏ္ဝါ ၾကီးျမတ္သူ
( ဓ - ၂၆၁ )
သစၥာသိ တရားရိွသူ၊
မညွဉ္းဆဲသူ၊
ေစာင့္စည္းတတ္သူ၊
မေကာင္းတဲ့စိတ္ေတြမျဖစ္ေအာင္ ဆံုးမတားျမစ္သူ၊
ကိေလသာအညစ္အေၾကးေတြ ေထြးအန္ၿပီးတဲ့
သမာဓိ ပညာရိွသူကိုပဲ
သိကၡာဂုဏ္ဝါၾကီးျမတ္သူလို႕ ေခၚဆိုသင့္ပါတယ္။

ရုပ္ေခ်ာ၊ အေျပာေကာင္းရံုနဲ႕ မေနာေကာင္းသူမျဖစ္
( ဓ - ၂၆၂ )
မနာလို ဝန္တို ေကာက္က်စ္သူဟာ
စကားေျပာေကာင္းရံုနဲ႕၊
ရုပ္ရည္အဆင္း ေခ်ာလွ(ၾကည့္ေကာင္း)ရံုနဲ႕
ေကာင္းေသာသေဘာရိွသူ မဟုတ္ပါဘူး။

စိတ္ထားၾကည္ျဖဴ သေဘာေကာင္းသူ
( ဓ - ၂၆၃ )
မနာလို ဝန္တို ေကာက္က်စ္တဲ့သေဘာကို
လံုးဝအျမစ္ျပတ္ ပယ္ႏႈတ္ျဖတ္ၿပီးသူ၊
ကိေလသာအျပစ္ေတြ ေထြးအန္ၿပီးတဲ့ ပညာရိွကိုပဲ
သေဘာေကာင္းသူလို႕ ဆိုသင့္ပါတယ္။

ႏွလံုးစိတ္ဝမ္း ေအးခ်မ္းသူ
( ဓ - ၂၆၄၊ ၂၆၅ )
ေခါင္းတံုး တံုးရံုနဲ႕
ကိေလသာကို ၿငိမ္းေအးေစသူ မျဖစ္ပါဘူး။
(သီလ၊ ဓုတင္) က်င့္ဝတ္တရားမရိွသူ၊
ခၽြတ္ယြင္းတဲ့စကား လိမ္ညာေျပာဆိုသူ၊
လိုခ်င္ေတာင့္တ မက္ေမာစိတ္ေတြ ျပည့္ေနသူဟာ
ဘယ္မွာ ကိေလသာၿငိမ္းေအးေစသူ ျဖစ္ႏုိင္ပါ့မလဲ?

ေသးေသးၾကီးၾကီး မေကာင္းဆိုးဝါး အကုသိုလ္ဟူသမွ်ကို ၿငိမ္းေအးေစသူကိုပဲ
ႏွလံုးစိတ္ဝမ္းေအးခ်မ္းသူ (သမဏ)လို႕
ေခၚဆိုသင့္ပါတယ္။

ကိေလသာကို ၿဖိဖ်က္ဆီးသူ
( ဓ - ၂၆၆၊ ၂၆၇ )
သူတစ္ပါးဆီက
ေတာင္းတတ္၊ အလွဴခံတတ္ရံုနဲ႕
ကိေလသာကို ျဖိဳဖ်က္ဆီးသူ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။
(တရားနဲ႕မညီညြတ္တဲ့အက်င့္)
ပုပ္ညီွတဲ့ အဆိပ္သင့္အက်င့္ကို ေဆာက္တည္က်င့္သံုးရင္
ကိေလသာကို ျဖိဳဖ်က္ဆီးသူ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။

ဒီ(ျမတ္ဗုဒၶ)သာသနာေတာ္မွာ
ကုသိုလ္ အကုသိုလ္ကို ပယ္ႏႈတ္ပထုတ္ၿပီး
ျမင့္ျမတ္တဲ့အက်င့္ရိွသူ၊
ရုပ္နာမ္တရား ခႏၶာငါးပါးဆိုတဲ့ ေလာကကို
ဉာဏ္နဲ႕ဆင္ျခင္ ပုိင္းျခားသိျမင္က်င့္သံုးသူကိုပဲ
ကိေလသာကို ျဖိဳဖ်က္ဆီးသူ(ဘိကၡဳ)လို႕
ေခၚဆိုသင့္ပါတယ္။

ပညာရိွ တရားရိွ ျမတ္မုနိ
( ဓ - ၂၆၈၊ ၂၆၉ )
ပညာမရိွတဲ့၊ ေတြေဝသူ အလကားလူဟာ
ဆိတ္ဆိတ္ေနရံုနဲ႕ မုနိမျဖစ္ပါဘူး။
ေၾကာင္းက်ိဳးျမင္သိ ပညာရိွဟာ
ခ်ိန္ခြင္ကို ကိုင္ေျမွာက္ၿပီး ႏိႈင္းခ်ိန္စက္သလို -
ေကာင္းမႈကုသိုလ္အျမတ္တရားကို အရယူၿပီး
မေကာင္းမႈအကုသိုလ္ကို ေရွာင္ၾကဉ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ အဲဒီ ပညာရိွဟာ မုနိျဖစ္ပါတယ္။
အတြင္းအျပင္ ခႏၶာငါးပါး ရုပ္နာမ္တရား ဆိုတဲ့ ေလာကႏွစ္ပါးကို
ပုိင္းျခားသိျမင္သူကိုလည္း
မုနိလို႕ ေခၚဆိုသင့္ပါတယ္။

စိတ္ေကာင္းရိွသူ ျမင့္ျမတ္သူ
( ဓ - ၂၇၀ )
သက္ရိွသတၱဝါေတြကို
ညွဉ္းဆဲႏွိပ္စက္ (သတ္ျဖတ္)တာေၾကာင့္
သူေတာ္ေကာင္း သူေတာ္ျမတ္ မျဖစ္ပါဘူး။
သက္ရိွမ်ားစြာ သတၱဝါအားလံုးအေပၚမွာ
သနားၾကင္နာ ကရုဏာပြား (ေမတၱာထားၿပီး) မညွဉ္းဆဲ မႏွိပ္စက္ (မသတ္ျဖတ္)တာေၾကာင့္
သူေတာ္ေကာင္း သူေတာ္ျမတ္ (အရိယာ)လို႕
ေခၚဆိုသင့္ပါတယ္။

ခရီးလမ္းအဆံုး ပန္းတိုင္အထိေလွ်ာက္
( ဓ - ၂၇၁၊ ၂၇၂ )
သီလအက်င့္ရိွရံုနဲ႕၊
အၾကားအျမင္မ်ားရံုနဲ႕၊
သမာဓိရရံုနဲ႕၊
ဆိတ္ၿငိမ္ရာမွာ ေနရံုနဲ႕၊
ပုထုဇဉ္ေတြ မမွီဝဲႏိုင္တဲ့ အနာဂါမိဖိုလ္ခ်မ္းသာကို
ေတြ႕ထိေရာက္ရိွေနရံုနဲ႕ ---
ဘိကၡဳရဟန္းဟာ
ရဟႏၱာမျဖစ္ေသးသမွ်
(အာသေဝါကုန္ရာ မေရာက္ႏုိင္ေသးသမွ်)
သက္သာရာရသြားၿပီဆိုၿပီး
ခိုနားရပ္တန္႕တာကို မေရာက္ပါေစနဲ႕ဦး။



အရွင္ဉာဏဝရ(ပါရမီ) ပူေဇာ္ပါသည္။

၁၉. ဓမၼ႒ဝေဂၢါ

၂၅၆. ဝိနိစၦယမဟာမတၱဝတၳဳ (၂၅၆၊ ၂၅၇)
န ေတန ေဟာတိ ဓမၼေ႒ာ၊ ေယနတၳံ သာဟသာ နေယ။
ေယာ စ အတၳံ အနတၳၪၥ၊ ဥေဘာ နိေစၧယ် ပ႑ိေတာ။
၂၅၇.
အသာဟေသန ဓေမၼန၊ သေမန နယတီ ပေရ။
ဓမၼႆ ဂုေတၱာ ေမဓာဝီ၊ ‘‘ဓမၼေ႒ာ’’တိ ပဝုစၥတိ။

၂၅၈. ဆဗၺဂၢိယဝတၳဳ (၂၅၈)
န ေတန ပ႑ိေတာ ေဟာတိ၊ ယာဝတာ ဗဟု ဘာသတိ။
ေခမီ အေဝရီ အဘေယာ၊ ပ႑ိေတာ တိ ပဝုစၥတိ။

၂၅၉. ဧကုဒါနခီဏာသဝဝတၳဳ (၂၅၉)
န တာဝတာ ဓမၼဓေရာ၊ ယာဝတာ ဗဟု ဘာသတိ။
ေယာ စ အပၸမၸိ သုတြာန၊ ဓမၼံ ကာေယန ပႆတိ။
သ ေဝ ဓမၼဓေရာ ေဟာတိ၊ ေယာ ဓမၼံ နပၸမဇၨတိ။

၂၆၀. လကု႑ကဘဒၵိယေတၳရဝတၳဳ (၂၆၀၊ ၂၆၁)
န  ေတန ေထေရာ ေသာ ေဟာတိ ၊
ေယနႆ ပလိတံ သိေရာ။
ပရိပေကၠာ ဝေယာ တႆ၊ ေမာဃဇိေဏၰာ တိ ဝုစၥတိ။
၂၆၁.
ယမွိ သစၥၪၥ ဓေမၼာ စ၊ အဟႎသာ သံယေမာ ဒေမာ။
သ ေဝ ဝႏၲမေလာ ဓီေရာ၊ ေထေရာ ဣတိ ပဝုစၥတိ။

၂၆၂.  သမၺဟုလဘိကၡဳဝတၳဳ (၂၆၂၊ ၂၆၃)
န ဝါကၠရဏမေတၱန၊ ဝဏၰေပါကၡရတာယ ဝါ။
သာဓ႐ူေပါ နေရာ ေဟာတိ၊ ဣႆုကီ မစၧရီ သေဌာ။
၂၆၃.
ယႆ ေစတံ သမုစၧိႏၷံ၊ မူလဃစၥံ သမူဟတံ။
သ ဝႏၲေဒါေသာ ေမဓာဝီ၊ ‘‘သာဓု႐ူေပါ’’တိ ဝုစၥတိ။

၂၆၄. ဟတၳကဝတၳဳ (၂၆၄၊ ၂၆၅)
န မု႑ေကန သမေဏာ၊ အဗၺေတာ အလိကံ ဘဏံ။
ဣစၧာေလာဘသမာပေႏၷာ၊ သမေဏာ ကႎ ဘဝိႆတိ။
၂၆၅.
ေယာ စ သေမတိ ပါပါနိ၊ အဏုံ ထူလာနိ သဗၺေသာ။
သမိတတၱာ ဟိ ပါပါနံ၊ ‘‘သမေဏာ’’တိ ပဝုစၥတိ။

၂၆၆. အညတရျဗာဟၼဏဝတၳဳ (၂၆၆၊ ၂၆၇)
န ေတန ဘိကၡဳ ေသာ ေဟာတိ၊
ယာဝတာ ဘိကၡေတ ပေရ။
ဝိႆံ ဓမၼံ သမာဒါယ၊ ဘိကၡဳ ေဟာတိ န တာဝတာ။
၂၆၇.
ေယာဓ ပုညၪၥ ပါပၪၥ၊ ဗာေဟတြာ ျဗဟၼစရိယဝါ ။
သခၤါယ ေလာေက စရတိ၊ သ ေဝ ‘‘ဘိကၡဴ’’တိ ဝုစၥတိ။

၂၆၈. တိတၳိယဝတၳဳ (၂၆၈၊ ၂၆၉)
န ေမာေနန မုနီ ေဟာတိ၊ မူဠႇ႐ူေပါ အဝိဒၵသု။
ေယာ စ တုလံဝ ပဂၢယွ၊ ဝရမာဒါယ ပ႑ိေတာ။
၂၆၉.
ပါပါနိ  ပရိဝေဇၨတိ၊ သ မုနီ ေတန ေသာ မုနိ။
ေယာ မုနာတိ ဥေဘာ ေလာေက၊ မုနိ ေတန ပဝုစၥတိ။

၂၇၀. ဗာဠိသိကဝတၳဳ (၂၇၀)
န ေတန အရိေယာ ေဟာတိ၊ ေယန ပါဏာနိ ဟႎသတိ။
အဟႎသာ သဗၺပါဏာနံ၊ အရိေယာ တိ ပဝုစၥတိ။

၂၇၁. သမၺဟုလသီလာဒိသမၸႏၷဘိကၡဳ (၂၇၁၊ ၂၇၂)
န သီလဗၺတမေတၱန၊ ဗာဟုသေစၥန ဝါ ပန။
အထ ဝါ သမာဓိလာေဘန၊ ဝိဝိတၱသယေနန ဝါ။
၂၇၂.
ဖုသာမိ ေနကၡမၼသုခံ၊ အပုထုဇၨနေသဝိတံ။
ဘိကၡဳ ဝိႆာသမာပါဒိ၊ အပၸေတၱာ အာသဝကၡယံ။

ဓမၼ႒ဝေဂၢါ ဧကူနဝီသတိေမာ နိ႒ိေတာ။

No comments:

Post a Comment